-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Selasa, Mei 30, 2017

Berjalan-jalan di Teras Cihampelas ( Bandung Skywalk )

teres cihampelas bandung


Teras Cihampelas (Bandung Skywalk Cihampelas)

teres cihampelas bandung
Ini dia salah satu objek pelancongan paling baru dalam bandar Bandung yang digagas oleh siapa lagi kalo bukan Datuk Bandarnya yang hobi sangat membuat taman, H. Ridwan Kamil. Sepanjang ingatan saya, Teres Cihampelas ini dibuat untuk menampung pemindahan Pedagang Kaki Lima (PKL) yang memadati laluan pejalan kaki di Jalan Cihampelas. PKL ini didakwa kerap membuat jalan jadi tersekat kerana pejalan kaki jadi terpaksa harus memakan badan jalan kerana trotoarnya dipakai oleh mereka. Terus, sama ada pasca Teres Cihampelas ini jadi trotoarnya automatik jadi bersih dari PKL? Sepengamatan saya iya, walaupun masih ada satu dua yang berjualan. Tapi ya semoga PKL ini tidak dibiarkan oleh Satpol PP sehingga nantinya malah jadi kekal ada di situ dan menjamur lagi.
teres cihampelas bandung
Teres Cihampelas ini membentang sepanjang 450 meter dan selebar 7 meter di atas Jalan Cihampelas daripada kira-kira selepas Rumah Sakit Advent hingga ke Hotel Promenade. Konon Teres Cihampelas memang meniru konsep High Line yang ada di Manhattan, New York. High Line adalah jalan melayang (skywalk) sepanjang 2.3 km yang dibina dengan menggunakan laluan kereta yang sudah tidak dipergunakan lagi. Kemudahan pejalan kaki yang ada di Bandung ini memang baru yang pertama kali di Indonesia sehingga tentunya akan menarik ramai pelancong untuk berkunjung.
teres cihampelas bandung
” Teras Cihampelas “
teres cihampelas bandung
Kerana tidak disediakan tempat letak kereta, pengunjung memang mesti berfikir keras mencari tempat letak kereta sendiri. Mungkin ada yang memilih letak kereta di pusat membeli-belah Cihampelas Walk alias Ciwalk, ya itung-itung sekalian jalan-jalan di sana. Atau boleh juga letak kereta di factory outlet De Arum Manis yang lahan parkirnya lega banget. Saya sendiri memilih untuk memarkirkan kereta saya di ruko di depan Hotel Promenade. Saya lalu naik ke Teres Cihampelas dari akses yang ada di depannya.

teres cihampelas bandung
teres cihampelas bandung
teres cihampelas bandung
Teres Cihampelas mempunyai dua belas teras yang berundak-undak, mengingatkan saya pada istilah terasering sawah. Hal ini disebabkan adanya perbezaan ketinggian antara titik permulaan dan titik akhir skywalk yang mengikuti kontur Jalan Cihampelasnya sendiri. Di sebelah kiri dan kanan skywalk banyak pohon peneduh yang tumbuh di kaki lima jalan, membuat suasana jadi lebih adem. Makanya ga heran kalo jalur Teres Cihampelas juga ga lurus melainkan agak meliuk-liuk mengikuti kedudukan pohon di pinggir jalan. Nah, dari signage peta di atas terdapat maklumat yang sangat lengkap mengenai kemudahan dan ciri Teres Cihampelas,
teres cihampelas bandung
teres cihampelas bandung


  • Teras 1 : taman awam, pos satpam, dan akses naik turun (setelah RS Advent)
  • Teras 2 : tandas umum
  • Teras 3 : teres souvenir
  • Teras 4 : teres souvenir
  • Teras 5 : teres kuliner dan akses naik turun (di depan Hotel Serela Cihampelas)
  • Teras 6 : teres kuliner
  • Teras 7 : teras kuliner, tandas awam, dan pos maklumat
  • Teres 8 : teres souvenir dan tandas difabel
  • Teras 9 : taman awam dan lif
  • Teres 10 : teres souvenir dan taman awam
  • Teres 11 : taman awam, pos satpam, dan tandas awam
  • Teres 12 : taman awam dan akses naik turun (di depan Hotel Promenade)
Percuma, untuk harga tiket masuk teres cihampelas bandung (tanpa bayaran) untuk alamat teres cihampelas bandung, mengikut dengan ciwalk (lokasi teres cihampelas). Teres cihampelas malam hari juga indah.

teres cihampelas bandungPanjang Teres Cihampelas bandung kira-kira 450 meter bermula dari rs advent menuju ke jalan layang pasopati (apabila traveler meneruskan melalui flyover ini, boleh meneruskan ke Gedung Sate, dekat perhentian bas bandros) .Lebar teres cihampelas kira-kira 9 meter. Tinggi Teres Cihampelas Skywalk adalah 4.6 meter

Video Teres Cihampelas ( Bandung Skywalk )



teras cihampelas ( bandung skywalk cihampelas ) bandung city, west java 40131
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq