-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Ahad, September 10, 2017

5 Spot Cantik dekat Floating Market, Bandung

Floating Market di Lembang merupakan destinasi pelancongan wajib di Lembang, Bandung. Keindahan semula jadi serta kemudahan pasaran terapung yang terdapat di tempat ini memberikan suasana yang berbeza untuk pelawat. Di samping membeli-belah, terdapat banyak kemudahan lain yang boleh menjadi tempat spot berphoto yang cantik. Berikut adalah 5 tempat foto yang cantik dekat Floating Market Lembang.

1. Rainbow Garden



Rainbow Garden Floating Market
Rainbow Garden Floating Market. Sumber foto www.wisatajabar.com

Rainbow Garden menjadi salah satu tempat kegemaran bagi pencinta foto. Rainbow Garden terletak di Jl. Grand Hotel No. E. Tempat yang mempunyai keluasan kira-kira 1 hektar menyajikan kebun bunga berwarna-warni. Pengunjung boleh menikmati pemandangan taman bunga yang menyerupai pelangi ini. Di samping itu, ternyata 80% bunga yang terdapat di tempat ini boleh dimakan atau boleh dimakan bunga. Rainbow Garden baru-baru ini dibuka pada Februari 2017. Ia dinamakan Rainbow Garden kerana susunan bunga ditampilkan sebagai berwarna-warni sebagai pelangi.
Terletak di kawasan dataran tinggi Lembang dekat Gunung Burangrang dan Gunung Tangkuban Perahu menjadikan udara sejuk dan segar. Keindahan taman bunga Rainbow Garden sendiri sering dibandingkan dengan keindahan kebun bunga di Jepun. Selain mengambil gambar, kita boleh membeli tanaman organik yang ditanam di sana.

2. Kota Mini dengan Desain Unik Ala Eropa



Kota Mini dengan Desain Unik Ala Eropa
Kota Mini dengan Desain Unik Ala Eropa. Sumber foto: http://travel.kompas.com

Kota Mini yang berada di lokasi Floating Market Lembang terletak di Jl. Baruajak No. 194. Tempat ini direka gaya Eropah supaya sesuai sebagai tempat untuk mengambil gambar. Bangunan seperti balai polis, kafe, dan lain-lain dibuat untuk menyerupai bangunan di Eropah. Bukan sahaja bangunan tetapi tempat ini juga cantik kerana banyak bunga dan tumbuhan hijau.
Pekan mini gaya Eropah ini juga dilengkapi dengan pekerja berpakaian tradisional Eropah. Pelawat juga boleh menyewa pakaian yang telah disediakan dan mengambil gambar bersama. Terdapat juga Rumah Kucing untuk pencinta kucing. Di sana kita boleh bermain dan memberi makan kucing itu. Pencinta anak patung juga akan jatuh cinta dengan Bear House yang mengandungi beratus-ratus anak patung beruang lucu dan lucu. Anak patung ini berukuran besar dari kecil ke kecil.


Cooking clas di Kota Mini
Cooking clas di Kota Mini. Sumber foto: indonesia.tripcanvas.co

Bagi mereka yang membawa kanak-kanak, tempat ini juga menyediakan akademi memasak. Kelas memasak yang disediakan akan mengajar anak-anak untuk membuat pelbagai makanan ringan seperti pizza, sandwic, risoles, martabak, dan lain-lain.

3. Taman Miniature Kereta Api



Taman miniature kereta api
Taman miniature kereta api. Sumber foto:www.floating-market-bandung.com



Taman miniature kereta api
Taman miniature kereta api. Sumber foto:www.floating-market-bandung.com

Pencinta kereta dan miniatur boleh datang ke Taman Miniatur Kereta Api Lembang. Tempat ini disebut sebagai taman keretapi miniatur terbesar di Indonesia. Berada di Pasar Terapung Lembang, tempat ini menyediakan sesuatu yang berbeza. Sebelum datang ke tempat ini, kami dapat menikmati pemandangan Tasik Amar.
Taman Miniatur Kereta Api sejajar dengan kewujudan bangunan kecil dan pokok-pokok kecil di samping kereta api dan kereta kecil. Bukan sahaja landskap yang rata, tetapi menyampaikan garis keretapi kecil di lembah, gunung, dan jambatan. Kanak-kanak akan berminat untuk menonton kereta kecil ini. Orang dewasa juga boleh belajar banyak tentang kereta api. Terdapat maklumat mengenai sejarah kereta api di Indonesia dan dunia. Pemandangan yang menarik dan unik juga menjadikan tempat ini layak menjadi tempat foto yang sejuk.

4. Kolam Renang Outdoor + Hijab Swimming Pool



hijab swimming pool
Hijab Swimming Pool – Floating Market Lembang (Instagram @ciebangciebung)



hijab swimming pool
Hijab Swimming Pool (Instagram @petypraditaa)

 
Pasar Terapung di Lembang membawakan tarikan pelancong yang sangat lengkap terutama dengan menaiki kolam renang luaran dan kolam renang tudung. Jadi terdapat dua pilihan iaitu kolam renang dalaman dan luaran. Kolam renang luaran boleh digunakan untuk orang awam dan kanak-kanak.

Kanak-kanak boleh memainkan air di kolam renang istimewa kanak-kanak. Walaupun orang dewasa boleh menggunakan kemudahan kolam dewasa. Nah, untuk berhijab disediakan kolam renang dalaman yang istimewa. Jadi, walaupun ia terselubung, kita boleh berenang dengan lebih bebas kerana ia diletakkan secara khusus di dalam bilik. Kolam Renang Hijab mempunyai panjang 20 meter, lebar 7 meter, dan kedalaman 120-140 cm.
Pelawat juga tidak perlu bimbang jika tidak membawa atau mempunyai baju renang. Di sini disediakan sewa pakaian renang khas untuk wanita Muslim yang memakai tudung. Terdapat juga kemudahan air panas serta tempat ibadat dalam bentuk mosque.

5. Pasar Terapung & Wahana Permainan Air



Danau di Floating Market. Sumber foto
Danau di Floating Market. Sumber foto: sheratonbandung.com



Suasana pasar kuliner di Floating Market
Suasana pasar kuliner di Floating Market. Sumber foto: sheratonbandung.com

Pasar Terapung di Lembang membawakan pelbagai tarikan pelancong yang menarik. Tetapi objek utamanya adalah pasaran terapung mengikut namanya. Pasar Terapung boleh didapati pada hari Jumaat hingga Ahad. Di sini penjual dan pembeli akan membuat urus niaga di atas air.
Walau bagaimanapun, transaksi yang dibuat tidak menggunakan wang biasa tetapi menggunakan duit syiling dengan variasi nominal dari Rp. 5,000, Rp, 10,000, dan sebagainya. Pelawat boleh membeli-belah untuk pelbagai makanan ringan, makanan dan cenderahati. Yuran kemasukan adalah Rp. 10,000 setiap orang. Tiket-tiket boleh ditukar dengan minuman di pintu masuk.
Selain membeli-belah, pengunjung boleh menyewa basikal air dan kanu untuk meneroka tasik. Keindahan tasik ini boleh dinikmati semasa mengayuh bot di tasik. Harga air dan sepeda kanu adalah Rp. 50,000 untuk dua orang. Sedangkan kanu dapat disewa dengan harga Rp. 70,000 untuk 4 orang. Pasar Terapung pada mulanya merupakan tasik kecil yang kemudian berubah menjadi pasaran terapung dan kemudahan air tambahan yang lain.
Pasar Terapung Lawatan Lembang sangat sesuai untuk lawatan keluarga. Terdapat pelbagai tunggangan yang boleh dinikmati sepanjang hari. Foto sejuk yang tersebar di tarikan pelancong ini juga mesti menjadi satu sebab untuk datang ke sini.


SUMBER
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq