-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Isnin, Mac 07, 2016

Pelancongan ala "rumah hobbit" kat Bandung

farmhouse bandung
  rumah hobbit

Pelancongan ala "rumah hobbit" kat Bandung

Kreativiti manusia tidak ada batasnya. Hal apapun yang semula biasa saja boleh diubah menjadi luar biasa. Kreatifitas ini boleh merambah kepada semua aspek kehidupan seperti masakan, fesyen hingga tempat pelancongan yang sering kita kunjungi ketika waktu cuti tiba. Contohnya pada kuliner, cireng yang semula hanya makanan pinggiran dan murah boleh diubah menjadi cireng isi dengan pelbagai variasi rasa dan isi cireng. Makanan lain adalah kuih cubit yang semula hanya makanan kanak-kanak SD kini boleh dijual di café ternama dan menjadi mahal setelah ditambah beberapa topping tambahan yang menggoyang lidah.

Bandung yang banyak dihuni oleh anak muda menjadikan Bandung sebagai kota kreatif di Indonesia. Hal itu dapat dibuktikan dengan banyaknya komuniti anak muda yang berkembang di Bandung. Tak hanya dihuni oleh anak muda, Bandung juga banyak menyimpan potensi pelancongan yang boleh dijadikan tempat pilihan dan berasal dari ide kreatifitas warga Bandung. Banyak tempat pelancongan di Bandung yang terus di inovasi agar memikat para pelancong domestic maupun dari luar Bandung. Contohnya adalah Tebing Keraton dan Stone Garden yang terus berinovasi dan semakin indah.Di sekitaran Bandung tepatnya di daerah Lembang kini hadir tempat pelancongan baru yang kini mula hits dikalangan warga Bandung. Tempat ini adalah kedai jualan susu yang di inovasi menjadi sangat indah dan anti mainstream. Tempat ini di hiasan bagaikan dunia magic The Hobbit. Nama tempat itu adalah Farmhouse SUSU LEMBANG.




farmhouse susu lembang
farmhouse susu lembang

Dari namanya kita sudah boleh meneka bahawa tempat ini merupakan sebuah tempat menjual susu. Yang membuatnya unik adalah rumah-rumah di sini di dsesain seperti rumah para petani dan penternak susu lembu penuh dengan rumahnya yang sederhana dan dengan kebun pelbagai tanaman buah-buahan dan sayur-sayuran.Yang telah kita ketahui bahawa Lembang merupakan salah satu kawasan dengan pengeluar susunya yang melimpah. Hal itu bukan berlaku pada masa ini saja, tetapi telah terkenal sejak zaman penjajahan dulu. Dan salah satu tokoh yang termahsyur pada masa itu adalah keluarga Ursone asal Itali yang terkenal sebagai penghasil susu utama di Lembang masa zaman Hindia Belanda. Kerana Lembang terkenal dengan pengeluaran susunya, maka tempat ini pun dinamakan Farmhouse Susu Lembang.





Farmhouse ala Penternak Susu Eropah Klasik


Yang unik lain dari tempat ini adalah terdapatnya bangunan unik yang bergaya Eropah klasik. Bangunan ini mirip sekali dengan Villa cukul yang berada di Pangalengan. Bangunan ini memilili gaya reka bentuk Eropah Klasik dan sangat terkenal khususnya pada zaman penjajahan dulu. Rumah kayu yang hadir di tempat ini sangat indah dan terkesan oldies, serta sesuai untuk kamu yang memburu foto dengan pemandangan klasik.


Rumah The Hobbit di Lembang


rumah hobbit bandung
rumah hobbit

 Tahu filem The Hobit? Dalam filem tersebut digambarkan bahawa para The Hobbit atau kerdil tinggal di rumah kecil yang bersaiz dengan tubuh mereka. Ternyata rumah tersebut benar-benar nyata dan ada di New Zealand yang merupakan tempat shooting filem The Hobbit tersebut.Ingin bergambar di rumah The Hobbit yang serupa di New Zealand? Kini kamu tak usah jauh-jauh kerana di Farmhouse ini dibina rumah yang mirip dengan rumah The Hobbit yang berada di New Zealand. Rumah The Hobbit ini dibina di tanah Lembang yang sama dengan New Zealand sebagai tempat pengeluar susu yang berkualiti tinggi.



Café Unik berdesain Klasik



 Lapar dan haus setelah berkeliling di Farmhouse Bandung? Kmau boleh berehat dan makan di café unik yang tersedia di Farmhouse ini. Semuanya tersaji lengkap mulai dari makanan pembuka, makanan inti, sehingga makanan pencuci mulut. Harganya cukup berbeza-beza dengan standard café di tempat pelancongan yang berkisar dari 20,000 rupiah hingga 80,000 rupiah. Café yang ada di tempat ini sangat unik kerana mempunyai reka bentuk tersendiri dan berbeza antara satu café dengan café lain. Namun kebanyakan café yang ada disini bergaya klasik dan oldies. Letak daripada café disini pun sangat unik, ada yang berada di dalam bilik, outdoor atau kebun, dan bahkan ada yang berada di roof top dengan pemandangan yang indah.


Tiket Masuk Farmhouse Susu Lembang


Untuk menikmati semua keindahan alam yang ada di kawasan pelancongan Farmhouse Bandung ini cukup membayar dengan harga 20,000 rupiah. Tiket masuk tersebut boleh ditukarkan dengan welcome drink susu murni dengan pelbagai rasa yang boleh kita pilih sendiri. Tiket tambahannya adalah untuk motor dihargai 5,000 rupiah, sedangkan untuk kereta 10.000 rupiah.Jam ke Farmhouse Susu Lembang Farmhouse Susu Lembang ini dibuka setiap hari. Mulai pukul 08.00 - 21.00 WIB.


Ciri-ciri Farmhouse Susu Lembang


Boleh dibilang kemudahan yang ditawarkan oleh pelancongan alam Farmhouse Susu Lembang ini sangat lengkap. Mulai dari miniatur rumah The Hobbit, tempat penjualan oleh-oleh dan souvenir, cafe indoor maupun outdoor, hingga bar. Ciri-ciri umum lainnya adalah kebun buah-buahan dan sayur-sayuran, tempat letak kereta, tandas untuk anak-anak, tandas untuk orang dewasa dan tandas untuk warga tua atau Disabilitas.


Lokasi / Alamat Farmhouse Susu Lembang


Farmhouse Lembang ini terletak di Jalan Raya Lembang No. 108. Untuk mencapai lokasi ini sangat mudah kerana berada di pinggir jalan raya dan berada di jalan utama Lembang.Pegangan yang paling mudah adalah dengan mengarahkan kenderaan menuju kawasan Lembang. Jika dari arah Kota Bandung akan melewati Kampus Universiti Pendidikan Indonesia (UPI), lalu melewati Rumah Sosis dan melewati Hotel G. H. Universal Lembang. Dan Farmhouse Susu Lembang ini berada sebelum peneropongan Bintang Bosscha.Gimana guys berminat untuk melawat Farmhouse Susu Lembang ala Rumah The Hobbit? Jangan lupa ajak keluarga, teman, sahabat, atau teman wanita kamu agar acara percutian semakin menyenangkan. (Jow)


Anda Sedang Mencari Transport Tour di Bandung?



Sila contact untuk booking dan sebarang pertanyaan :


BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT

touramanahbandung@yahoo.com

+62 856 2388 749

+62 838 2178 9103

Bandung Amanah Tour and Travel

Jom Gi Bandung Murah Jerr

www.transportbandung-amanah.com

NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq