-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Isnin, Jun 19, 2017

Petunjuk Pada Malam Lailatul Qadar

malam lailatul qadar malam seribu bulan

Assalamualaikum Warahmatullhohi Wabarkaatuh.
PADA bulan Ramadhan, ada satu malam istimewa yang diperuntukkan bagi hamba-hamba Allah yang dengan kepatuhan dan ketaatannya dan bersungguh-sungguh beribadah mencari redha Allah boleh mendapatkan malam penuh berkah yaitu malam Lailatul Qadar.
Dalam hadis dari Abi Hurairah r.a. katanya, Rasulullah SAW. bersabda: "Barang siapa yang melaksanakan shalat pada malam Lailatul Qadar kerana iman dan mengharap ridha Allah SWT., maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu." (HR. Al-Bukhari).
Lailatul Qadar adalah malam kemuliaan, kerana malam itu lebih baik dari seribu bulan. (QS. Al-Qadr (97): 3). Makna yang terkandung dalam ayat ini, bahawa amalan-amalan di malam Lailatul Qadar lebih baik dari amalan-amalan selama 1,000 bulan atau nilainya lebih baik 30.000 kali dari malam biasa.
Lailatul Qadar disebut malam keistimewaan, kerana turunnya pada bulan Ramadhan, bulan yang penuh rahmat dan ampunan.
Lailatul Qadar juga sebagai bulan penetapan, kerana merupakan malam penetapan dan pengaturan Allah bagi perjalanan hidup manusia. (QS. Ad-Dukhan (44): 3-5).
Lailatul Qadar merupakan malam keberkatan, kerana pada malam itu para malaikat dan malaikat Jibril turun ke bumi (QS. Al-Qadr (97): 4). Turunnya para malaikat ke bumi menandakan turunnya keberkatan dan rahmat bagi orang yang beribadah pada malam itu.
Ada beberapa petunjuk Nabi SAW kepada kita umatnya untuk mendapatkan Lailatul Qadar, antara lain:
  1. Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah SAW. bersabda: "Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan." (H.R. al-Bukhari)
  2. Sabda Rasulullah SAW.:"Carilah Lailatul Qadar di malam ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan. (H.R. al-Bukhari)

Adapun tanda-tanda Lailatul Qadar sebagaimana yang digambarkan Nabi SAW dalam beberapa hadits, diantaranya:
  1. Rasulullah SAW. bersabda: "Sesungguhnya aku diperlihatkan Lailatul Qadar, lalu aku dibuat lupa (tentang malam keberapa turunnya). Ia berada pada sepuluh malam terakhir (Ramadhan). Malam itu cerah, tidak panas dan tidak sejuk, bagaikan bulan menyingkap bintang-bintang, dan syaitan tidak keluar hingga terbit fajar. "(HR. Ibn Hibban)
  2. Dari Ibn Abbas r.a. berkata, bahawa Rasulullah SAW. bersabda: "Lailatul Qadar adalah malam yang penuh kemudahan dan kebaikan, tidak begitu panas, juga tidak begitu sejuk. Pada pagi harinya matahari bersinar, tidak begitu cerah dan nampak kemerah-merahan. "(H.R. ath-Thoyalisi dan al-Baihaqi).

Saudaraku ...
Dari uraian di atas tergambar bahawa malam Lailatul Qadar itu adalah malam yang sangat istimewa yang diberikan kepada orang-orang yang penuh kesungguhan dan keikhlasan beribadah mencari redha Allah dan mengisi malam-malam Ramadhan dengan amalan-amalan yang diajarkan Rasulullah SAW. Semoga kita termasuk orang yang terpilih untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar. Aamiin.
Nasrum Minallah Wa Fathun QoribWabasyiril mukminin
Wassalamualaikum warahmatullohi wabarkatuh
Dr. Azizah MA
  • Ketua Umum Pimpinan Pusat Muslimat Al Washliyah
  • Ketua Presidium Badan Musyawarah Organisasi Islam Wanita Indonesia (BMOIWI)
  • Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq