-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Ahad, Mei 28, 2017

Harga Tiket Lawatan Floating Market 2017


Floating Market Lembang
Floating Market Bandung
Pelancongan Lembang memang tidak ada habisnya, salah satu tempat pelancongan di Lembang yang tergolong baru adalah Floating Market. Floating Market Lembang menawarkan pelancongan alam pedesaan yang asri dan sejuk, dilengkapi dengan segala keunikan yang dimilikinya. Floating Market Lembang mula dibuka sebagai salah satu tempat pelancongan di Lembang pada tanggal 12 Disember 2012.

Floating Market Lembang yang beralamat di Jalan Grand Hotel No. 33E merupakan sebuah kawasan pelancongan seluas lebih daripada 7 hektar dengan sebuah tasik bernama Situ Umar yang menjadi pusatnya. Floating Market Lembang menawarkan keunikan berupa pelancongan pasar terapung satu-satunya disekitar Jakarta. Apa itu pasaran terapung? Pasang terapung adalah sebuah pasaran yang berada di atas air, biasanya menggunakan perahu, seperti di Bangkok, Kalimantan, dan juga seperti yang sering kita lihat di skrin televisyen (iklan RCTI). Namun, Floating Market Lembang tidak seperti pasar terapung pada umumnya, kerana tempat ini mempunyai konsep pelancongan, bukan pusat perdagangan.

Pasar terapung di sini tidak berjualan sayur, buah, atau daging mentah, melainkan menjajakan pelbagai jenis makanan dan jajanan yang enak, misalnya baso tahu, colenak, siomay, tahu lembang, surabi, sosej bakar, tempe, batagor, lotek, jagung bakar, karedok, otak-otak, pulut bakar, duren bakar, cendawan, dim sum, dan lain-lain dengan harga mulai dari 5,000 Rupiah untuk makanan ringan sampai dengan 35,000 Rupiah untuk makanan yang lebih berat. Selain itu, perahu-perahu yang menjajakan pelbagai jenis makanan ini juga sudah diatur dan diletakkan dengan rapi, tidak seperti di pasar terapung tradisional yang berantakan, sehingga pengunjunglah yang akan mendatangi perahu-perahu ini. Total ada kira-kira 46 perahu dengan dagangan yang berbeza-beza.

Selain pasaran terapungnya, Floating Market Bandung juga mempunyai kemudahan gazebo di sektiar tasik yang boleh anda sewa dengan bayaran 65,000 Rupiah per jam. Terdapat juga pelbagai wahana permainan dan aktiviti menarik yang sangat sesuai untuk anak kecil dan keluarga:

  • Memberi makan ikan
  • Memberi makan angsa
  • Memberi makan kelinci
  • Kano
  • ATV
  • Flying fox
  • Perahu kayuh
  • Sepeda air
  • Sampan
  • Kebun petik strawberry
  • Kebun sayur organik
Harga tiket masuk wahana permainan di Floating Market Lembang berbeza-beza dengan julat harga bermula dari 10,000 Rupiah sampai dengan 70,000 Rupiah. Selain itu, juga terdapat restoran dan factory outlet di Floating Market Lembang.

Harga tiket masuk Floating Market Lembang adalah 10,000 Rupiah per orang, dan 5,000 Rupiah per kereta. Tiket masuk Floating Market Lembang yang sudah anda beli kemudian boleh anda tukarkan dengan pelbagai jenis minuman hangat di dalam, pilihan minuman hangat yang ada iaitu Lemon Tea, Milo, Coffe latte, dan Choco Latte.

Untuk dapat membeli-belah dan bermain di wahana permainan Floating Market Lembang, anda perlu menukarkan wang anda dengan syiling khas. Syiling khas ini ada 4 jenis dengan 4 warna berbeza sesuai dengan nilai syiling tersebut. Nilai duit syiling yang ada iaitu 5,000 (kuning), 10,000 (biru), 50,000 (pink), dan 100,000 (oren). Nasihat saya, lebih baik tukarkan duit syiling dengan nilai 5,000 dan 10,000 saja dalam jumlah banyak dari pada syiling dengan nilai yang besar. Ingat, duit syiling yang sudah anda tukarkan tidak dapat dikembalikan, namun boleh anda bawa pulang dan dipakai di lawatan anda yang seterusnya.

Jam Buka Floating Market Lembang

  • Weekdays: 10 pagi sampai dengan 5 sore
  • Weekend: 9 pagi sampai dengan 10 malam
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq