-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Isnin, Mei 29, 2017

Melancong ke Jalan Braga Bandung

jalan braga bandung

 Jalan Braga Bandung - Adalah nama sebuah jalan utama di bandar Bandung, Indonesia. Nama jalan ini cukup dikenali sejak masa pemerintahan Hindia-Belanda. Sampai saat ini nama jalan tersebut tetap dipertahankan sebagai salah satu maskot dan salah satu objek wisata kota Bandung yang dahulu dikenali sebagai Parijs van Java  (SumberWikipedia).

jalan braga tempo dulu
Jalan Braga tempo dulu
Tempat Pelancongan Jalan Braga di bandar Bandung berkonsep One Stop Holiday di tengah-tengah Kota Bandung ini merupakan pusat keramaian dan perniagaan utama di bandar Bandung.sejak zaman penjajahan Belanda di Indonesia atau pada, zaman kolonials, Jalan Braga Bandung sudah dijadikan sebagai jalan-jalan protokol di bandar Bandung, sebagai terusan jalan utama dari arah Bangunan Persidangan Asia Afrika.
Di sisi kanan kiri sepanjang Jalan Braga Bandung terdapat banyak kompleks beli-belah yang mempunyai seni bina dan tata kota yang tetap mempertahankan ciri arsitektur lama pada masa Hindia Belanda. Susun atur pusat beli-belah tersebut mengikuti model yang ada di Eropah sesuai dengan perkembangan kota Bandung pada masa itu (1920-1940-an) sebagai bandar mode yang cukup masyhur seperti halnya kota Paris pada masa itu, seperti pusat beli-belah Sarinah, Apotik Kimia Farma dan Bangunan tempat di selenggarakan nya Persidangan Asia Afrika Gedung Merdeka (Societeit Concordia).

jalan braga bandung
Jalan Braga Bandung

JALAN BRAGA BANDUNG

Awalnya Jalan Braga adalah sebuah jalan kecil di depan penempatan yang cukup sunyi sehingga dinamakan Jalan Culik kerana cukup rawan, juga dikenali sebagai Jalan Pedati (Pedatiweg) pada tahun 1900-an. Jalan Braga Bandung menjadi ramai kerana banyak usahawan-usahawan terutama berbangsa Belanda mendirikan kedai-kedai, bar dan tempat hiburan di kawasan itu seperti kedai Onderling Belang.

jalan braga bandung
Seniman Sekitar Jalan Braga
Kemudian pada dekad 1920-1930-an di sepanjang Jalan Braga Bandung muncul kedai-kedai dan butik (boutique) pakaian yang mengambil model di bandar Paris, Perancis yang ketika itu merupakan kiblat model pakaian di dunia. Dibangunnya bangunan Societeit Concordia yang digunakan untuk pertemuan para warga Bandung khususnya kalangan tuan-tuan hartawan, Hotel Savoy Homann, bangunan pejabat dan lain-lain di beberapa blok di sekitar jalan braga bandung ini juga meningkatkan kemasyhuran dan keramaian jalan ini.
jalan braga bandung
Lukisan di Jalan Braga Bandung

Perkembangan yang sedemikian rupa tempat pelancongan di Jalan Braga Bandung waktu itu ternyata memunculkan juga ekses negatif-nya, hal itu bermula dan ditandai munculnya hiburan-hiburan malam dan kawasan lampu merah (kawasan remang-remang) di kawasan ini yang membuat Jalan Braga Bandung sangat dikenali pelancong. Dari sinilah istilah kota Bandung sebagai "Kota Kembang" mula dikenali. Sehingga perhimpunan masyarakat warga Bandung saat itu membuat risalah dan pengumuman agar "Para Tuan-tuan Pelancong sebaiknya tidak melawat Bandung apabila tidak membawa isteri atau meninggalkan isteri di rumah".

jalan braga bandung
Lukisan di Jalan Braga Bandung

BRAGA CITY WALK ADALAH JALAN BRAGA BANDUNG TERKINI.

Apabila anda tadi sudah dikenalkan dengan sejarah dan latar belakang bagaimana awal populariti salah satu nama Jalan paling popular di bandar Bandung yang mempunyai panjang kurang lebih 700 meter ini, di mana sekarang kita tahu, bahawa tempat inilah yang pertama kali meunculkan istilah nama Bandung "bandar Kembang" .
jalan braga
Braga City Walk

Jalan Braga Bandung sekarang dengan dahulu jelas berbeza tapi tetap sama.Berbeda nya adalah infrastruktur bangunan serta kehidupan masyarakatnya sekarang berada di zaman moden, dan sama nya adalah suasana tempat dan sejarah yang selalu melekat dengan tempat ini, sebagai pusat fesyen dan tempat ekslusif bagi tempat pelancongan di kota Bandung. ".

jalan braga bandung
Jalan-jalan Braga malam hari

Adalah Braga City Walk, sebuah kawasan bersepadu atau biasa dengan sebutan istilah One Stop Holiday merupakan citra dari Jalan Braga Bandung sekarang.Braga City Walk sebuah kawasan yang berkonsep gabungan dari beberapa pusat keramaian seperti Shopping Mall Bandung, Kondominium, maupun Bandung Hotel. Di sekitar Braga City Walk sendiri banyak terdapat bangunan kuno yang kerap dijadikan sebagai backgorund berfoto-foto, terutama bagi mereka yang datang ke Bandung dan ingin mengabadikan momen-momen penting.
jalan braga bandung
Braga pada malam hari

Kawasan Jalan Braga Bandung ini, merupakan suatu kawasan hiburan dan tempat membeli-belah yang menjadi kegemaran pengunjungnya. Biasanya keadaan Braga City akan kelihatan sangat ramai ketika hujung minggu atau cuti anak sekolah. Akan kelihatan muda-mudi Bandung yang berlalu-lalang yang nampak sangat menikmati suasana di Braga City Walk ini. Jika anda berkunjung maka dipastikan akan ikut larut dalam suasana yang ramai namun tetap santai.

jalan braga bandung
Jalan Braga pada malam hari

Salah satu tempat Wisata yang menjadi pusat lokasi hiburan di Jalan Braga Bandung yakni Cinema XXI Braga, di mana anda dan banyak orang lain biasa menyaksikan aneka filem pilihan. Didalamnya juga terdapat beberapa foodcourt, D'Cost, Kopi Tiam, Starbuck Cafe, etc dan beberapa tempat fashion lain. Braga City Walk semakin dilengkapi dengan hotel di mana anda boleh tinggal di dalamnya sehingga mudah mengakses Braga City dan lokasi lain yang masih berdekatan.

jalan braga festival bandung
Braga culinary night

festival jalan braga bandung
Braga Culinary night festival

Di Sekitar Jalan Jalan Braga Bandung ini pula, anda boleh melawat lokasi pelancongan yang tak kalah menariknya kerana dengan berjalan kaki pun anda boleh menjangkaunya sambil menikmati bandar bandung.Di sekitar kawasan Jalan Braga terdapat pula tempat - tempat menarik lain untuk di kunjungi seperti Gedung Merdeka Bandung , alun-alun kota Bandung, Masjid Agung Bandung, dan tempat - tempat asik lain.
jalan braga bandung
Braga Festival

festival jalan braga bandung
Braga festival

Demikianlah artikel pelancongan di kawasan Jalan Braga Bandung yang terkenal itu, semoga dapat memberikan maklumat berguna bagi anda sebelum berkunjung ke Tempat Pelancongan Di Kota Bandung.
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq