-->

-- Bandung Amanah Tours and Transport --

<b>-- Bandung Amanah Tours and Transport --</b>
Terima Kasih Atas Kepercayaan Anda Selama Ini

-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--

<b>-- ALL ABOUT BANDUNG CITY--</b>
Welcome To Bandung

Selasa, Mei 23, 2017

Harga Tiket Glamping Lakeside si "perahu besar" Bandung May 2017

Sebagai salah satu pusat pelancongan Bandung, Ciwidey memang selalu menarik untuk diterokai. Belum lama ini pun hadir tempat pelancongan baru di Ciwidey yang jadi hits di media sosial. Anda sudah tak asing lagi bukan dengan Situ Patenggang Ciwidey yang terkenal dengan legenda batu cintanya itu? Nah, di tepian batu cinta Situ Patenggang kini ada objek pelancongan baru berupa tempat glamping yang menyuguhkan view perbukitan langsung dari tepian Situ Patenggang. Namanya Glamping Lakeside Rancabali yang baru dibuka pertengahan Julai 2016 lalu. Bukan sekadar tempat camping mewah, di sini juga ada Pinisi Resto, iaitu restoran unik yang bangunannya menyerupai kapal pinisi. Penasaran kan?

Glamping Lakeside Rancabali, Bandung



glamping bandung
Pinisi Resto & Situ Patenggang (Instagram @fammirz)
 
Pinisi Resto memang menjadi magnet utama yang membuat Glamping Lakeside Rancabali popular di media sosial. Kewujudannya mampu membuat siapa pun kagum. Restonya anti arus perdana kerana dibina seperti kapal pinisi yang khas dari Sulawesi. Rasanya di Bandung baru Pinisi Resto yang tak tanggung-tanggung menghadirkan tempat makan dengan bilik seperti kapal sebenar. Mirip d'Perahu Resto yang ada di Tanjung Bira, Bulukumba, Sulawesi Selatan. Soal menu, Pinisi Resto menyajikan aneka makanan tempatan dan barat, seperti menu nasi, hot dog, sandwich, bandrek, bajigur, teh, kopi, dan jus. Untuk harga memang sedikit mahal, tapi tak apa kerana anda pasti tidak akan kecewa dengan view-nya.



glamping lakeside ciwidey
Phinisi Resto – Glamping Lakeside Ciwidey (Instagram @i.dronesia)

Hampir seluruh bahagian Pinisi Resto diperbuat daripada kayu berwarna coklat dan terdapat hiasan alat navigasi kapal lengkap dengan pelampung sehingga terasa seperti kapal sebenar. Terdiri dari dua tingkat, kawasan dek atas dan dek bawah di Pinisi Resto menyuguhkan view yang sama bagusnya. Tapi, haluan kapal menjadi lokasi foto kegemaran. Anda boleh bergambar ala Jack & Rose seperti di film Titanic. Apalagi lokasinya berada di atas bukit dan menghadap langsung ke Situ Patenggang, Cetar banget lah buat jadi background gambar. So instagrammable!



glamping lakeside rancabali
Area makan di Pinisi Resto (sumber foto: sederhanaperjalanan.blogspot.co.id)



glamping lakeside rancabali
Haluan kapal – Pinisi Resto (sumber foto: tiny-wanderlust.blogspot.co.id)

Jadi tiba-tiba pengen piknik kan setelah melihat bagusnya pemandangan di Pinisi Resto ini? Kabar baiknya, Pinisi Resto dibuka untuk umum. Untuk masuk ke kawasan Glamping Lakeside Rancabali, anda hanya perlu membayar tiket masuk sebanyak 20 ribu rupiah, dan kalau ingin ke Pinisi Resto harus deposit dulu dengan mengisi magnetic card sekurang-kurangnya sebesar 10 ribu rupiah untuk digunakan sebagai alat pembayaran di sana. Card-nya juga refundable kok! Jadi, anda tak perlu menginap untuk menjamu selera sambil menikmati pemandangan di sana. Cukup bayar tiket masuk dan deposit sahaja.

Glamping Lakeside Rancabali ini juga oke banget lho buat jadi di gathering kerana memang konsep utamanya sebagai tempat glamping, camping mewah yang lagi kekinian itu. Khemah-khemah ekslusif di sini disebut "Tent Resort" dengan balkoni yang tata letaknya menghadap langsung ke Situ Patenggang. Kemudahan cukup lengkap antara lain dua tempat tidur, TV, electric solar system, peralatan mandi, bilik mandi mandi dengan air panas, dan makan di Pinisi Resto. Anda juga boleh menikmati suasana malam di Pinisi Resto yang romantis berhias cahaya lampu. Dengar-dengar, tendanya ditarif mulai dari 2 juta rupiah dengan kapasiti 4 orang.



glamping lakeside rancabali
Tent Resort di Glamping Lakeside Rancabali (Instagram @fammirz)



glamping lakeside rancabali
Tent Resort di Glamping Lakeside Rancabali (sumber foto: sederhanaperjalanan.blogspot.co.id)

Berada kira-kira 1600 meter di atas permukaan laut, kawasan Glamping Lakeside Rancabali ini sangat sejuk sehingga sesuai untuk anda yang ingin menyejukkan kepala dengan mencari ketenangan alam. Tak hanya camping dan menikmati eksotisme Situ Patenggang, pengelola juga menyediakan sarana untuk ragam aktiviti seru, seperti paint ball, rafting, fun offroad, basikal gunung, memancing, petik strawberi, serta tea walk dan lawatan ke kilang teh di perkebunan teh Rancabali.



glamping lakeside rancabali
Kebun teh Rancabali

Tak sukar untuk mencari lokasi Glamping Lakeside Rancabali kerana tak jauh dari Kawah Putih akan terpampang manual dengan tulisan besar di sebelah kanan jalan, sebelum gerbang utama Situ Patenggang. Lokasinya yang berada di pusat pelancongan Ciwidey membuat Glamping Lakeside Rancabali menjadi destinasi pelancongan yang lengkap untuk anda yang baru pertama kali ke Ciwidey. Selain glamping dan menikmati view Situ Patenggang dari kawasan pelancongan, boleh juga sekalian berkunjung ke Kawah Putih, berendam di air panas Walini, atau melihat penangkaran rusa di Ranca Upas.

Harga tiket masuk terbaru Mei 2017 ke Glamping lakeside Bandung ini adalah :
  • IDR 20.000 / orang ( weekday & weekend )

So, untuk warga bandar yang setiap harinya sibuk kerana kerja dan di akhir pekan ingin mencari "pelarian", Glamping Lakeside Rancabali adalah salah satu tempat di Bandung yang sesuai untuk relaksasi tubuh dan fikiran. jom planning kan!

Sumber : KLIK HOTEL 

Anda sedang mencari Transport tour Bandung untuk pergi kesini?

Silakan hubungi kami :

 


Bandung Amanah Tours and Transport



touramanahbandung@yahoo.com
+62 856 2388 749
+62 838 2178 9103
Bandung Amanah Tour and Travel
Jom Gi Bandung Murah Jerr
transportbandung-amanah.com


"Your Comfort is Our Priority"
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
Comments
0 Comments
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post

Comment Facebook

 

Pidi Baiq